کمپانی ریملی از جدیدترین گوشی هوشمند ریملی از سریC با نام C15 برای نخستین بار در اندونزی معرفی کرد. سیستم دوربین چهارگانه در پنل پشتی C15 تعبیه شده و ظرفیت باتری حجیم این محصو۰۰۰ میلیآمپرساعت است. همچنین، تراشهی هلیو G35 که پیشتر در گوC11استفاده شده بود در قلب گوشی هوشمند جدید ریلمی جاخوش کرده است. C15 سیستم عامل اندروید۱۰ را اجرا میکند و رابط کاربری آن Realme UI است.
در قسمت جلوی این محصول یک پنل LCD با اندازهی ۶٫۵ اینچ، رزولوشن +HD و بریدگی قطرهای برای دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی قرار دارد. نسبت تصویر نمایشگر گوشی جدید ریلمی 20:9 و پوشش محافظ آن کورنینگ گوریلا گلس است. طراحی پنل پشتی C15 از نوع شیبدار هندسی (Geometric Gradient) ریلمی و سیستم دوربین آن دارای یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی، لنز فوقعریض با رزولوشن ۸ مگاپیکسل و دو ماژول ۲ مگاپیکسلی، یکی برای تشخیص عمق و دیگری جهت ثبت عکسهای تکرنگ است.
گوشی اویو ریلمی C15 با سه گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظهی ذخیرهسازی، در رنگهای نقرهای و آبی با قیمت پایهی ۲ میلیون روپیهی اندونزی، معادل با ۱۳۷ دلار دردسترس است. قیمت تعداد محدودی از این محصول با اعمال اولین تخفیف ویژه، درحدود ۱۳۰ دلار است. همچنین مدل دیگر C15 با چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظهی ذخیرهسازی دو میلیون و صدهزار روپیهی اندونزی، برابر با ۱۵۰ دلار قیمت خواهد داشت.
تراشهی هلیو G35 مدیا تک درکنار حافظهی رم ۳ یا ۴ گیگابایتی، وظیفهی انجام محاسبات در گوشی C15 را برعهده دارد. حافظه ذخیره سازی دستگاه ۶۴ گیگابایت است و ازطریق درگاه میکرو اس دی میتوان آن را افزایش داد. سیستمعامل C15 اندروید ۱۰ است که زیر پوستهی رابط کاربری Realme UI قرار دارد. باتری ۶۰۰۰ میلیآمپرساعتی گوشی پایینردهی ریلمی از سرعت شارژ ۱۸ واتی پشتیبانی میکند، ولی درگاه شارژ آن از نوع قدیمی microUSB است.
بر اساس
اطلاعات منتشر شده یک دستگاه ناشناس از شیائومی با شماره مدل M2007J1SC
به تازگی توانسته امتیاز 687.000 را در بنچمارک انتوتو بدست آورد در واقع برای
آنکه متوجه شویم این امتیاز از لحاظ قدرت پردازشی چه معنایی دارد، بهتر است آن را با بعضی گوشی ها مقایسه کنیم در بررسی
های رسانهی GSMArena، گوشی گیمینگ ایسوس ROG
Phone در حالت ویژهی X Mode با فن خنک کننده ی قدرتمند در پنل پشتی خود توانسته بود در
بهترین حالت امتیاز ۶۲۱،۰۰۰ را کسب کند.
در نظر داشته باشید سیستمهای بنچمارکگیری معمولا نمیتوانند این دو تراشه را از یکدیگر تشخیص دهند؛ چون اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس یک مشخصهی مشترک برای اعلام هویتشان دارند؛ بنابراین، احتمال دارد این گوشی با تراشهی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس موفق شده باشد امتیاز ۶۸۷،۰۰۰ را کسب کند.
سؤال اصلی این است که درحال صحبت دربارهی چه دستگاهی هستیم؟ با قضاوت از روی شمارهمدل دستگاه (M2007J1SC)، احتمال میدهیم عضوی از خانوادهی می 10 باشد. مدتی پیش، برخی افشاگران از احتمال معرفی شیائومی می ۱۰ پرو پلاس (Xiaomi Mi 10 Pro Plus) سخن بهمیان آورده بودند و احتمالا دستگاه یادشده، همین می ۱۰ پرو پلاس است. لی جون، مدیرعامل شیائومی، پیشتر مشخصات اولیهی پرچمدار جدید شرکت را اعلام کرده بود که احتمالا او نیز به می ۱۰ پرو پلاس اشاره میکرده است.
طبق ادعاهای منبع فاشکنندهی این خبر، گوشی احتمالی شیائومی که توانسته امتیاز ۶۸۷،۰۰۰ را در انتوتو کسب کند، به تراشهی اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام مجهز است. دیدن امتیاز ۶۸۷،۰۰۰ در ابتدا باعث شد فکر کنیم گوشی شیائومی از تراشهی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس استفاده میکند؛ تراشهای که درمقایسهبا مدل معمولی بهبودهای نسبتا محسوس بهخود دیده و قدرت پردازشی بیشتری ارائه میدهد.
مدیرعامل شیائومی در آن زمان اعلام کرد گوشی جدید از اسپیکر استریو باکیفیت، صفحهنمایشی با نرخ نوسازی درخورتوجه، حسگر اثرانگشت در زیر صفحهنمایش، جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون، درگاه فروسرخ و سیستم خنککنندهی اضافی بهره میبرد. همچنین، این گوشی توانایی بزرگنمایی ۳۰ برابری یا حتی بیشتر ارائه خواهد داد و از باتری ۴،۵۰۰ میلیآمپرساعتی استفاده خواهد کرد. افزونبراین، گفته میشود شیائومی می ۱۰ پرو پلاس موتور ویبرهی پیشرفتهای دارد و از فناوری شارژ بیسیم پشتیبانی میکند.
اگر تمامی این مشخصات را با یکدیگر ادغام کنیم، با دستگاهی روبهرو میشویم که شیائومی می ۱۰ پرو پلاس دارد و قرار است نخستین دستگاه این شرکت باشد که از صفحهنمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره میبرد. تراشهی اسنپدراگون ۸۶۵، دوربین اصلی احتمالا ۱۰۸ مگاپیکسلی، باتری ۴،۵۰۰ میلیآمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ بیسیم و شارژ سریع ۱۲۰ وات جزو دیگر مشخصههای مهم پرچمدار بعدی شیائومی هستند. منابع میگویند این گوشی اوایل اوت ۲۰۲۰ (اواسط مرداد ۱۳۹۹) رونمایی میشود.
بر اساس اطلاعات
منتشر شده، استفاده کاربران از اپلیکیشن های گوشی هوشمند به طورمتوسط به نسبت سال 2015 حدودا 50 درصد افزایش پیدا
کرده است در واقع اکثر کاربران به طور متوسط 3.1 ساعت از وقت خود را صرف کار با
اپلیکیشن های مختلف گوشی می کنند و این یعنی میزان استفاده از اپلیکیشن های گوشی
هوشمند، یک چهارم مدت زمانی است که آنها بیدار هستند.
بر اساس گزارشهای بدست آمده از موسسه آماری App Annie و همچنین نگاهی به تغییر و تحولات صورت گرفته در صنعت گوشیهای هوشمند، سال ۲۰۲۰ را باید سرآغاز یک عصر جدید در این صنعت دانست. اضافه شدن دوربینهای متعدد، بزرگتر شدن نمایشگر، افزایش چشمگیر قدرت سختافزاری و حافظه داخلی و همچنین پیشرفت فوقالعاده سیستم عامل این گجتها آنها را بیش از پیش به محصولاتی با کاربرد مشابه کامپیوترهای خانگی تبدیل کرد.
در حالی که در سالهای گذشته انجام یک سری فعالیتهای خاص با گوشیهای هوشمند میسر بود اما اکنون این محصولات به جایگاهی رسیدهاند که میتوان سنگینترین بازیها را نیز با آنها تجربه کرد بدون اینکه با مشکل خاصی مواجه شوند. کمتر از یک هفته پیش بود که لنوو و ایسوس از گوشیهای گیمینگ خود رونمایی کردند. محصولاتی که از قابلیتهای نرمافزاری و سختافزاری فوقالعادهای برخوردار هستند و نوید یک آینده متفاوت را میدهند.
کاربران این نرمافزار اجتماعی محبوب، ماهانه ۱۶ ساعت و ۲۰ دقیقه به طور متوسط روی آن وقت میگذرانند که در مقیاس روزانه این رقم به نیم ساعت میرسد. در ماه آگوست سال ۲۰۱۸، نتیجه تحقیقات Sensor Tower در رابطه با میزان استفاده متوسط کاربران از اپلیکیشن TikTok به صورت ماهانه، تنها ۵ ساعت و ۴ دقیقه بود که اختلاف چشمگیری با نتیجه بدست آمده کنونی دارد!
از گوشیهای گیمینگ که بگذریم، به محصولات تاشو میرسیم. آنهایی که شکل و شمایل عجیبی دارند اما هنوز به صورت صد در صد برای رفع نیاز کاربران مناسب نیستند. با این حال تا چند سال پیش هیچ یک از این موارد را شاهد نبودیم و به همین خاطر کاربران کمتر برای انجام کارهای خود به گوشیها متوسل میشدند. یکی دو سال اخیر اما داستان متفاوتی دارد. «اهمیت و جایگاه گوشیهای هوشمند در مقایسه با سالهای گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافت». این پستی بود که هرمان لی، مدیر ارشد خدمات حرفهای موسسه App Annie حدودا ۳ روز قبل در وبلاگ خود منتشر کرد.
سال ۲۰۱۹، استفاده کاربران از اپلیکیشنهای گوشی هوشمند به طور متوسط به نسبت سال ۲۰۱۵ (با ۲.۱ ساعت در روز) حدودا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که به گفته App Annie، مواردی از قبیل سرعت بالا و ثبات بیشتر خطوط اینترنت در رقم خوردن چنین نتیجهای کاملا تاثیرگذار بود. همچنین در بین کشورهایی که در این بررسی تحت نظر گرفته شدند، کاربران آمریکا، هندوستان، اندونزی، پاکستان و روسیه بیشترین افزایش را در ساعات کار با گوشی داشتند.
به گفته هرمن، با افزایش میزان ساعت استفاده کلی از گوشی و اپلیکیشنها، میزان محبوبیت یک سری اپلیکیشنهای خاص هم به شدت افزایش یافت. برای مثال به گزارش موسسه آماری Sensor Tower، برنامه TikTok در کشور آمریکا و در زمان شیوع ویروس کرونا با رقم خیرهکننده ۲ میلیارد بار دانلود در سرتاسر جهان، در میان پردانلودترین اپلیکیشنها حضور داشت. تنها در ماه ژوئن سال جاری، تعداد دانلود این برنامه به ۸۷ میلیون رسید که اتفاقا در همان ماه نیز در رتبه اول اپ استور و گوگل پلی از این لحاظ قرار گرفت.
دکتر میکیل وارشاوسکی، یکی از معروفترین پزشکان روسی که در آمریکا متولد شده و به عنوان پزشک خانواده فعالیت میکند، در راستای نتایج بدست آمده از این تحقیقات میگوید استفاده مداوم از گوشیهای هوشمند درست مانند مواد مخدر روی مغز اثر میگذارد و کاربران باید در استفاده خود از این گجتها منطقی باشند و محدودیتهایی اعمال کنند.
طبق خبرهای
منتشر شده، کمپانی گوگل برای ارتقای سطح کیفیت برنامه های کاربردی خود داده
های مرتبط با برنامه های کاربردی رقیب را جمع آوری می کند و آنها را مورد بررسی
قرار می دهد. این کمپانی به این موضوع اشاره می کند که این اطلاعات به طور آزادانه
برای توسعه دهنده گان اپلیکیشن ها در دسترس است درواقع دید آنها محدود به محصولات
خودشان است.
اما چرا این موضوع اهمیت زیادی دارد؟ اول از همه چنین کاری به گوگل اجازه میدهد تا طبق دادههایی که صرفا برای توسعهدهندگان اپلیکیشنها قابل مشاهده است، تصمیمات مهمی را اتخاذ کند. بهعنوان مثال، در گزارش موردنظر آمده گوگل از اطلاعات اپلیکیشن TikTok برای درک چگونگی و زمان راه اندازی یک برنامه رقیب در بازار هند استفاده کرده است. همچنین گزارش شده که این شرکت دادههای مربوط به سرویسهای ایمیل رقیب جیمیل و همچنین اینستاگرام و فیسبوک را مورد بررسی قرار داده است.
از یک طرف گوگل میتواند بگوید که بهعنوان توسعهدهنده اندروید حق دارد بر نحوه عملکرد اپلیکیشنها در سیستمعامل خود نظارت کند. اما بهرهگیری از این دادهها میتواند بهعنوان یک رفتار ضد رقابتی دیده شود. بحث عملکرد ضد رقابتی گوگل بارها در مناطقی مانند اتحادیه اروپا، هند و روسیه مطرح شده و حالا شاید در آمریکا هم با چنین معضلی مواجه شود. گوگل تا حالا میلیاردها دلار به دلیل رفتارهای ضد رقابتی جریمه شده ولی معلوم نیست آیا این افشاگری جدید منجر به مشکلات قانونی بیشتری میشود یا نه.
ظاهرا گوگل این دادهها را در سرویس Android Lockbox ذخیره میکند. گوگل میگوید این سرویس در وهله اول مربوط به مدیریت اپلیکیشنهای فعال در پسزمینه سیستم است. گوگل اشاره کرده که این اطلاعات بهطور آزادانه برای توسعهدهندگان اپلیکیشنها در دسترس است اما دید آنها محدود به محصولات خودشان است.
گوگل با بهرهگیری از دادههای مربوط به دیگر کیبوردها میتواند کیفیت Gboard را بهبود ببخشد یا Google Keep میتواند از دادههای مربوط به اپلیکیشنهای رقیب بهرهمند شود. روی هم رفته گوگل میتواند از این اطلاعات برای بهبود محصولات خود یا کشف فرصتهای تجاری بالقوه استفاده کند.