با توجه به
همه گیرشدن ویروس کرونا در سراسر دنیا، آموزش مجازی در کیله کشورها در صدر کار قرار
گرفت و نیاز خدمات الکترونیکی در تمام زندگی بیشتر احساس شد. کشورهایی که از قبل،
بستر آموزش مجازی و مدارس هوشمند را دنبال کرده بودند فراهم کردند در این رابطه مشکل خاصی نداشتند. و با درنظر
گرفتن یکسری برنامههای خاص توانستند آموزش خود را پیش ببرند. دانشگاههای بزرگ
نیز دقیقا در همان زمان، آموزش مجازی را آغاز کردند.
این موضوع بر سیستم آموزشی کشور ما نیز تأثیر بسیاری گذاشت. برای مثال به دلیل مستمر بودن حضور کرونا در جوامع و بی بهره ماندن مدارس از آموزش فیزیکی و حضوری، نیاز به برگزاری آموزشها بهصورت آنلاین احساس شد. در همین راستا با شروع به کار شبکهی شاد که از سوی آموزش و پرورش برای آموزش مجازی دانش آموزان راه اندازی شد، بسیاری از خانواده ها ازجمله اقشار آسیبپذیر جامعه مجبور به خرید گوشی هوشمند برای آموزش فرزندانشان شدند.
واردات گوشی تلفن همراهبا استفاده از کارت ملی و ثبت در سامانهی رجیستری، روشی بود که در ابتدا راه را برای وارد کردن گوشیهای قاچاق به اسم مسافری باز کرد و بستن این سایت، بار دیگر موجب افزایش قیمت گوشی شد. در دوران قبل از کرونا و در شرایط باز بودن مرزها، تعداد بسیار زیادی گوشی رجیستر نشده را به کمک افرادی که پاسپورت داشتند، رجیستر میکردند. به گفتهی این فروشنده، درحالحاضر با قطع ناگهانی این روند مشکلات تازهای در بازار موبایل به وجود آمد که اکنون خود را نشان داده و به افزایش نجومی قیمت گوشی منجر شده است. به عبارتی، کمرنگ شدن قاچاق موبایل و حتی کاهش مسافرتهای برون مرزی، فرصت را برای برخی افراد سودجو مهیا کرده است که قیمت گوشیها را بدون نظارت مرجع خاصی تعیین میکنند.
علیعسگری، فعالیت شرکتهای رسمی واردکنندهی گوشی موبایل را از دلایل اصلی افزایش قیمت موبایل میداند. به گفتهی این مدیر فروش بازار موبایل، شرکتهای واردکنندهی رسمی گوشی تلفن که فعالیت فروش گوشی رجیستر شده و با گارانتی را انجام میدهند، باعث اختلاف قیمتی شدید و فاحشی شدهاند. او میگوید:
شرکتهای تعیینکنندهی قیمت بازار، با در دست داشتن حق رجیستری کالا و پرداخت تعرفهی عادی گمرکی، باید یک گوشی ۱۷ میلیونی را نهایتا به قیمت ۲۱ میلیون به بازار عرضه کنند؛ بااینحال آن گوشی در بازار با داشتن گارانتی شرکتی به مبلغهایی مانند ۲۷، ۲۷.۵، ۲۸ و ...فروخته میشود.
به گفتهی این مدیر فروش، مغازهداران نیز برای فضای رقابتی موجود، مجبور به دریافت سود کم و افزایش جذب مشتری میشوند و نهایتا تنها برندهی اصلی ماجرای خرید گوشی ، شرکتهای واردکنندهی موبایل هستند که سود بسیار زیادی از یک بازار بیرونق دریافت میکنند. این فروشندهی موبایل عدم نظارت دولت و سنگاندازیهایی مانند ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو یکی از دلایل دیگر تلاطم در بازار دانست.
بااینحال در کشور ما تا زمان شیوع کرونا، بستر آموزش مجازی و آنلاین بهطور کامل، فراهم نشده و تنها صحبت از اتصال مدارس به شبکهی ملی اطلاعات بود. بسیاری از والدین و دانشآموزان تصوری از درس خواندن به شیوهی مجازی و آنلاین نداشتند؛ اما به دلیل تغییر شیوهی آموزشی مدارس به آنلاین، والدین لزوم دسترسی به لوازم الکترونیکی را احساس کردند و تهیهی گوشی هوشمند، تبلت، کامپیوتر و لپ تاپ به نیازی ضروری دانشآموزان در آغاز سال تحصیلی جدید تبدیل شد؛ نیازی که مستلزم صرف هزینهی زیادی از سوی اقشار ضعیف و آسیبپذیر جامعه است.
حال با گذشت حدود دو هفته از سال تحصیلی جدید، همچنان بسیاری از والدین موفق به تهیهی موبایل یا لپتاپ و تبلت برای دانشآموزان خود نشدهاند و بازار موبایل و لپتاپ روزهای پر التهابی را سپری میکند. بسیاری از مردم با توانایی مالی اندک در بازاری که سرشار از قیمتهای نجومی است، بهدنبال تهیهی ارزانترین نوع وسایل الکترونیکی برای فرزندان خود هستند و شاید دست آخر زورشان به خرید یک گوشی یا لپتاپ دست چندم برسد.
با آغازبهکار مدارس، گوشی، تبلت و لپتاپ، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شدهاند
شاید بتوان گران شدن نجومی گوشیهای هوشمند را متعاقب تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات و رجیستر گوشی با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو در تیر ماه دانست. علت این تصمیم ازسوی کارگروه نظارت و تخصیص ارز وزارت صمت و بانک مرکزی، راهکاری برای برونرفت از بحران در شرایط تحریم بینالمللی و محدودیتهای ارزی اعلام شد. با گذشت تنها یک روز از خبر ممنوعیت وزارت صمت در حوزهی واردات موبایل، قیمت انواع گوشی در بازار کشور بیش از دو برابر و در برخی موارد مدل گوشی ناموجود شد. با وقوع چنین اتفاقی و افزایش سرسامآور قیمت گوشی هوشمند در بازار موبایل، مشخص شد که ممنوعیت ورود گوشی تلفن بالای ۳۰۰یورو نمیتواند چندان فایدهای بر کنترل قیمتهای بازار داشته باشد. پس از آن در اواسط مرداد مجددا بازار روزهای آرامتری را سپری کرد و قیمت گوشی اندکی کاهش یافت. حال با شروع سال تحصیلی جدید و در دو هفتهی اخیر، مجددا گوشیهای تلفن همراه، تبلت و لپتاپ، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شدهاند؛ ابزاری که نقش جایگزین معلمان را بر عهده دارند و بدون داشتن آنها بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان فرصت آموزش را از دست خواهند داد.
نرخ بالای تورم در کشور، قیمت قطعات سختافزاری ازجمله گوشی موبایل را بهشدت بالا برده است. سیامک غنیمی فرد، رئیس کمیسیون سختافزار سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، وجود مشکل در واردات گوشی را از دلایل مهم افزایش قیمت گوشی اعلام کرد. با شدت گرفتن کرونا، بسیاری از گوشیهایی که از مدتها قبل از شایع شدن این ویروس و با قیمت پایینتر ارز وارد کشور شده بودند، با بهانههایی مانند کمبود کالا و عدم انجام واردات به دلیل لغو پروازها و بسته شدن مرزها گرانتر به فروش رسید. بهگفتهی غنیمی فرد، درحالحاضر با وجود وارداتی بودن گوشیهای موجود در بازار کشور و همچنین افزایش نرخ ارز، ناخودآگاه توان خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است.
به گفتهی رئیس کمیسیون سختافزار سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، عرضهی گوشی از سوی شرکتها در بازار بسیار کم شده و این موضوع تا زمانیکه انحصار داخلی در بازار وجود داشته باشد، برطرف نخواهد شد. به گفتهی غنیمی فرد، هر زمان که بازار به سمت اصلاح و تعادل پیشروی کند، مسئولان با وضع تعرفهها و مقررات تازهای فرصت ثبات را از بازار دریغ میکنند؛ به عبارتی دولت آنطور که باید از بخش خصوصی حمایت نمیکند و فرصت بروز را از آنها دریغ میکند.
یک فروشندهی لپتاپ از مرکز کامپیوتر ایران اعلام کرد که درحالحاضر واردات کالا به ایران به حداقل ممکن رسیده است و تا دو ماه آینده نیز چشماندازی برای آن وجود نخواهد داشت. به گفتهی این فروشنده، هیچ مصوبهی قانونی برای عدم واردات کالای الکترونیکی به کشور وجود ندارد؛ بااینحال واردکنندگان کالای الکترونیکی، هنگام اقدام به ثبت سفارش کالا، بهعلت دستوری که حتی روی کاغذ نیز ثبت نشده است، از ثبت سفارش خودداری میکنند.
طبق تحقیقات بهنظر میرسد که افزایش قیمت نجومی بازار چندان با بالا رفتن قیمت ارز مرتبط نیست و عدم واردات کالا به کشور، مهمترین دلیل این گرانی است. به گفتهی این فروشنده درحالحاضر بازار با تقاضای بهشدت زیادی مواجه شده است. بسیاری از کارمندان بهدلیل شیوع کرونا دورکار شده و ملزم به تهیهی لپتاپ هستند. بسیاری از استارتاپها با شیوع کرونا، شروع به فعالیت کرده و لازمهی شروع به کار آنها، تهیهی لوازم الکترونیکی از جمله لپتاپ است. در همین راستا و بهعلت نبودن عرضه و افزایش تقاضا، بازار از تعادل لازم خارج شده است و کالاهای الکترونیکی بهصورت روزانه گرانتر میشوند.
قطعات سختافزاری از ماه گذشته، ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند
به گفتهی این فروشندهی لپتاپ، قطعات سختافزاری از ماه گذشته، ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. برای مثال قیمت لپتاپ ۶ میلیون تومانی به ۷ الی ۷.۵ میلیون تومان رسیده است و لپتاپ ۴۰ میلیون تومانی نیز ۵۰ میلیون به فروش میرسد و این ارتباطی به گرانفروشی فروشندگان ندارد.
به گفتهی این فروشنده، بازار بهصورت ماهانه به ۱۵ هزار لپتاپ نیاز دارد و تمام قطعات سختافزاری نیز از دوبی وارد کشور میشود، اما درحالحاضر به دلایل نامعلوم و طبق یک قانون نانوشته، هیچ وارداتی حتی از این کشور نیز به ایران انجام نمیشود.
نوید علیعسگری، مدیر فروش در پاساژ پایتخت تهران نیز در گفتوگو با ، اصلیترین دلیل وضعیت حال حاضر بازار موبایل را مشکلات ارزی و سپس عوامل مؤثر در واردات گوشی عنوان کرد.
درحالیکه به عقیدهی فروشندگان و کارشناسان بازار، میزان گرانی موبایل با نوسان ارز یکسان نیست، انجمن واردکنندگان موبایل همچنان نوسان ارزی را بزرگترین دلیل اصلی گرانی گوشی موبایل میداند.
به عقیدهی فروشندگان، افزایش قیمت زیاد در انواع گوشیها با افزایش نرخ ارز در ماهای گذشته همخوانی ندارد. فروشندگان بخش عمدهی چنین افزایش قیمتی را ناشی از تقاضای بالای بازار برای گوشیهای موبایل و کاهش عرضه شرکتهای واردکنندهی گوشی میدانند. این دسته از فعالان بازاری و فروشندگان معتقدند که واردکنندگانی که با ارز نیمایی یا دولتی گوشی وارد میکنند، حق پاسپورت پرداخت نکرده و تنها هزینهی رجیستری اندکی میپردازند؛ بااینحال کالای مدنظر را با قیمت دلار آزاد و احتساب حق امتیاز پاسپورت به فروشندگان میفروشند که این موضوع افزایش قیمت تلفن همراه را در پی دارد. این درحالی است که واردکنندگان تلفن همراه نیز معتقدند کسبهی بزرگ و قدیمی بازار قیمت این کالا را افزایش میدهند.
درحالحاضر در کشور، افزایش ناگهانی قیمت کالاها را در هر زمینهای شاهد هستیم و توجیه بسیاری از مسئولان تحریمها و واردات ارزی است. بااینحال گاهی قیمت ارز، بهانهای برای نادیده گرفتن باقی دلایل است. احساس نیاز در هر شرایطی، عدهای سودجو را به احتکار و گرانفروشی تشویق میکند. مسئلهای که در اوج کرونا و نیاز کشور به الکل صنعتی احساس شد. تا یک هفته قبل از بازگشایی مدارس در تاریخ ۱۵ شهریور، دلار افزایش قیمت چندانی نداشت اما قیمت گوشیهای ساده و معمولی که برای قشر آسیبپذیر بهترین گزینه بودند، رشد ۲۵ درصدی داشته است؛ به عبارتی اجبار در خرید برای والدین، فرصت را برای سودجویی افراد زیادی فراهم کرده است.
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیهی فروشندگان دستگاههای صوتی، تصویری و تلفن همراه، نقش واسطهها را در افزایش قیمت گوشی تلفن همراه مهم میداند. به عقیدهی درستی، لازم است که واردکنندگان گوشی تلفن همراه، کالا را به توزیعکنندگان واقعی برسانند. بااینحال گوشیهای همراه ازطریق واردکنندگان به عدهای خاص بهنام عمدهفروشان صنف تلفن همراه میرسد. به گفتهی ابراهیم درستی، بنا بر اظهار تعزیرات، واسطهها با سودهای سرشار و کلان، گوشی را به واحدهای صنفی میفروشند و همین حلقهی کسب سود یکشبه، به گرانی بیش از حد تلفنهای منجر شده است.
طبق اطلاعات
منتشر شده، به نظر می رسد کمپانی سامسونگ الکترونیک، قصد دارد با همکاری کمپانی کورنینگ،
تولید کننده ی صفحه ی محافظ گوریلا گلس که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند مورد
استفاده قرار گرفته است فناوری UTG
شیشه ی فوق العاده باریک را در داخل این
شرکت امکان پذیر نماید. درواقع سامسونگ دیسپلی شرکتی مستقل از سامسونگ
الکترونیک و در عین حال زیر مجموعه ی آن سامسونگ
الکترونیک زیرمجموعهی شرکت خوشه ای سامسونگ است .
کورنینگ با ارائهی بیانیهای به مطبوعات تأیید کرد که در حالحاضر، نمونههایی از صفحات UTG را به یک از مشتریانش عرضه میکند. شرکت مذکور با اشاره به اینکه نمیتواند اطلاعات بیشتری را فاش کند، از ذکر هرگونه نامی خودداری کرد. با تمامی موارد ذکرشده، سؤال این است که چرا باید سامسونگ محصولی برای رقابت با بخش نمایشگر خودش بسازد؟ آنگونه که بهنظر میرسد، پاسخ این پرسش، قیمتگذاری صفحات UTG سامسونگ دیسپلی است. از آنجایی که سامسونگ الکترونیک و سامسونگ دیسپلی از نظر فنی کسبوکارهایی مجزا هستند، درواقع بخش تولیدی سامسونگ صفحات UTG را از سامسونگ دیسپلی خریداری میکند. بهنظر میرسد قیمت این محصولات، اندکی فراتر از خواستهی سامسونگ الکترونیک است.
UTG صفحهی محافظی است که سامسونگ از آن در هر دو گوشی هوشمند تاشدنی جدید خودش، یعنی گلکسی زد فولد 2 و گلکسی زد فلیپ استفاده کرده است. UTG درقیاس با پوشش استفادهشده در گلکسی فولد اصلی که بهدلیل شکستهشدن آسان نمایشگر بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، از نظر کیفی بهبود چشمگیری داشته است.
درحالحاضر، سامسونگ الکترونیک، تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند سامسونگ، صفحات UTG خودش را از شرکت سامسونگ دیسپلی تأمین میکند. سامسونگ دیسپلی، شرکتی مستقل از سامسونگ الکترونیک و درعین حال زیرمجموعهی آن و سامسونگ الکترونیک زیرمجموعهی شرکت خوشهای سامسونگ است. بااینحال براساس اخبار منتشرشده، سامسونگ الکترونیک در حال دریافت نمونهای از مواد از کورنینگ است که توسعهی صفحات UTG در داخل این شرکت را امکانپذیر خواهد ساخت.
با اینکه تأیید اخبار منتشرشده از طرف منابع داخلی این صنعت چندان آسان نیست، ولی گزارش ذکرشده جالبتوجه بهنظر میرسد. علاوهبراین، چنین خبری بهخوبی یادآور بزرگی میراث سامسونگ و پیچیدگی ساختار سازمانی آن است.
نتیجهی همکاری با کورنینگ قرار است محصولی جایگزین، یعنی صفحهی محافظ با قیمت ارزانتر و ساخت خود سامسونگ الکترونیک باشد. درهمینحال براساس گزارشها، سامسونگ دیسپلی در حال رونقدادن کسبوکار خودش و در جستجوی مشتریان دیگر برای صفحات UTG است. شرکت مذکور هماکنون نیز برای این محصولات یک مشتری دارد؛ از چند ماه پیش، هواوی که گوشی تاشدنی میت X را تولید میکند، برای خرید صفحات UTG ابراز علاقه کرده است.
مدت هاست شایعات
زیادی در رابطه با آیفون تاشدنی منتشر شده است، اما به جز چند تصویر مفهمومی و
پتنت های اپل ثبت کرد اطلاعات بیشتری در دسترس نیست. در حال حاضر یکی از افشاگران
در دنیای فناوری با انتشار پستی جدید در شبکه ی ویبو مدعی شد که کمپانی سامسونگ به
دنبال درخواست رسمی اپل برای تامین نمایشگر تاشدنی و تحویل آنها
به شرکت کوپرتینویی است. احتمالا در آیندهای نه چندان دور از این
نمایشگرهای تاشدنی در مدل ویژهای از گوشیهای سری آیفون استفاده خواهد شد.
سال گذشته در گزارشی غیررسمی اعلام شد سامسونگ فرایند ارائهی فناوری نمایشگرهای تاشدنی خود را به شرکتهای دیگر آغاز کرده است که در بین آنها نام اپل هم بهچشم میخورد. افشاگران در آن زمان گفتند سامسونگ با انجام این کار امیدوار است سفارش رسمی شرکتها را دریافت کند.
Ice Universe از سفارش «تعداد زیادی» صفحهنمایش توسط اپل خبر میدهد. این نمونهها بهمنظور استفاده در گوشیهای هوشمند تولید شدهاند و ظاهرا سامسونگ بهمدت یک نمایشگرهای موردبحث را برای اپل تأمین خواهد کرد. Ice Universe در پست جدید خود روی این موضوع تأکید میکند که فرایند تولید نمایشگرهای یادشده بهشکلی فوری در حال انجام است؛ موضوعی که بهصورت غیرمستقیم نشان میدهد سامسونگ بهزودی فرایند تحویل نمایشگر را به اپل آغاز میکند.
Ice Universe جان پراسر یکی از افشاگران شناختهشدهی محصولات اپل، مدتی پیش در توییتی نوشت آیفون تاشدنی اپل را نمیتوان دستگاهی تاشدنی خطاب کرد. طبق گفتهی پراسر، نمونهی اولیهی آیفون تاشدنی شامل دو نمایشگر مجزا با یک لولا است (دستگاهی نظیر سرفیس دوئو) و لبههایی مدور از جنس فولاد ضدزنگ دارد. ظاهرا نمونهی اولیهی آیفون تاشدنی هیچگونه بریدگی (ناچ) ندارد و در بخش بالایی صفحهنمایش خارجی که مجهز به فیس ID است، حاشیهای اندک بهچشم میخورد.
بهطور ضمنی میگوید اپل حدودا یک سال روی نمونهی اولیهی نمایشگرهای تاشدنی سامسونگ آزمایش انجام داد و اکنون که از کیفیت آنها مطمئن شده است، قصد دارد بهشکلی جدیتر تولید گوشی تاشدنی را با نمایشگر ساخت سامسونگ پیگیری کند. برخی از منابع مدتی پیش مدعی شدند که نخستین آیفون تاشدنی ممکن است سال آینده از راه برسد.
از مدتها پیش شایعههایی دربارهی تلاش اپل برای تولید آیفون تاشدنی بهگوش میرسند. اپل حتی پتنتی نیز برای آیفون تاشدنی ثبت کرد. براساس پارهای از شایعهها، اپل شاید برای ساخت آیفون تاشدنی با الجی همکاری کند. انتشار گزارش جدید Ice Universe و تأکید روی همکاری بین اپل و سامسونگ، باری دیگر نشان میدهد که کوپرتینونشینها با جدیت درحال کار روی آیفون تاشدنی هستند. بازار گوشیهای تاشدنی هنوز بهبلوغ کامل نرسیده، بااینحال بهنظر میرسد که اپل نیز کمکم بهفکر ورود جدی به آن افتاده است.
سامسونگ از سالها پیش یکی از اصلیترین تأمینکنندگان اپل بهحساب میآید و نمایشگر OLED دراختیار این شرکت برای گوشیهای آیفون قرار میدهد. بهنظر میرسد که سامسونگ قصد دارد خودش را به اصلیترین تأمینکنندهی نمایشگرهای تاشدنی در دنیا تبدیل کند. بنابهگفتهی افشاگران، سامسونگ با درنظرگرفتن میزان تقاضا، ممکن است تعداد نمایشگرهای تاشدنی تولیدشده در طول هر سال را به ۱۰ میلیون واحد افزایش دهد.
درحالحاضر اطلاعات بسیاری کمی دربارهی آیفون تاشدنی در دست داریم؛ بااینحال ظاهرا گوشی تاشدنی اپل فرم فاکتوری مشابه گلکسی Z فلیپ سامسونگ خواهد داشت. حتی ممکن است اپل درنهایت به استفاده از فرم فاکتور گلکسی گلکسی Z فولد 2 روی بیاورد. در هر دو گوشی موردبحث از صفحهنمایشی با شیشهی فوق باریک (UTG) استفاده میشود.
با توجه به
تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر، نشان می دهد کمپانی سونی قصد دارد در 25 شهریور
99 رویدادی آنلاین برای رونمایی دوربینی جدید برگزار نماید. سونی اطلاعات چندانی
را فاش نمی کند در تصویر خود می گوید که مفهمومی جدید در راه است و سپس به برند
آلفا اشاره می کند. به نقل از منابع آگاه سونی قصد دارد دوربین a7C
را معرفی نماید. این دوربین های فول فریم کامپکت میان رده جای می گیرد.
در ابتدا سایت سونی در ژاپن با منتشر کردن یک عکس، خبر برگزاری این رویداد آنلاین را منتشر کرد. اما بعد از آن، شاهد نمایش پوستر این رویداد در کانال یوتوب سونی هستیم. کانال رسمی سونی در یوتوب با منتشر کردن پوستر این رویداد و اجرای یک تایمر زمانی خبر از برگزاری این رویداد آنلاین را میدهد.
با وجود منتشر شدن این پوستر، شرکت سونی اطلاعات چندانی در رابطه با این رویداد جدید منتشر نکرده است. نگاه کردن به پوستر این رویداد آنلاین هم اطلاعات چندانی را فاش نمیکند. در این پوستر تنها شاهد استفاده از عبارت آمدن مفهوم جدید و همچنین استفاده از لگوی سونی آلفا و در نهایت تاریخ و زمان برگزاری مراسم هستیم.سونی قصد دارد با معرفی این دوربین جدید، آن را به دوربین مناسب برای ولاگرها تبدیل کند. همانگونه که گزارشهای قبلی نشان میدهند، استفاده از حرف C در نامگذاری این دوربین، به احتمال زیاد به دلیل بدنهی کامپکت این دوربین جدید است. اما با توجه به تیزر منتشر شده، این احتمال هم وجود دارد که حرف C نماد کلمهی «مفهوم» (Concept) باشد.
گزارشهای منتشر شده در رابطه با مشخصات این دوربین جدید، تاکنون اطلاعات زیر را افشا کردهاند.
همانگونه که در خبرهای منتشر شده آمده است، انتظار داریم که سونی قصد داشته باشد تا از اولین دوربین کامپکت خود با سنسور فول فریم در بدنهای بدون آینه رونمایی کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، دوربین جدید سونی که به احتمال زیاد سونی نام خواهد داشت، قصد دارد تا مسیر جدیدی را در خانوادهی دوربینهای بدون آینه برای سطح مبتدی ایجاد کند. سونی قصد دارد تا این دوربین جدید را در کنار دیگر دوربینهای خانوادهی آلفای خود عرضه کند.
پوکو یکی از زیر مجموعه های شیائومی
است که حدود 8 ماه قبل به عنوان برندی مستقل از شیائومی جدا شده است. این کمپانی به
شدت درگیر توسعه فروش محصولات خود در بازارهای جهانی موبایل و به خصوص در بازار
هند بوده و معرفی گوشی های هوشمند مختلف از این برند مستقل، به خوبی نشان دهنده ی چنین
نگرشی است.
اواخر اردیبهشت، پوکو F2 پرو با چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ و با قیمت ۴۹۹ دلار معرفی شد. اواسط تیرماه نیز پوکو M2 پرو با تراشه اسنپدراگون 720G و دوربین چهارگانه رونمایی شد. ساعاتی قبل نیز شاهد معرفی پوکو NFC X3 با بهرهمندی از چیپست اسنپدراگون 732G و نمایشگر ۱۲۰ هرتز بودیم و ظاهرا چرخهی معرفی گوشیهای متعدد به پایان نرسیده و حالا نوبت معرفی پوکو M2 رسیده است.
پوکو M2 از نمایشگر 6.53 اینچی LCD و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل با شدت روشنایی 400 نیتی برخوردار است. نمایشگر دستگاه توسط گوریلا گلس 3 محافظت میشود. در قلب تپنده دستگاه، چیپست هلیو G80 مدیاتک قرار گرفته است. پوکو M2 در دو نسخه با حافظه داخلی 64 گیگابایتی و 128 گیگابایتی از راه میرسد که هر دو از رم 6 گیگابایتی LPDDR4X بهره میبرند. امکان ارتقای حافظه از طریق میکرو SD نیز وجود دارد.
گوشی هوشمند جدید مجهز به باتری 5000 میلیآمپرساعتی است که از فناوری شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی میکند. پنل پشتی مجهز به دوربین چهارگانه است که شامل دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، ثانویهی 8 مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2، ماکروی 5 مگاپیکسلی با اپرچر f/2.4 و دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی میشود.
دوربین سلفی دستگاه نیز 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است. پوکو M2 با سیستم عامل اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 11 به بازار عرضه میشود.
پوکو M2 در رنگهای آبی (Slate Blue)، مشکی (Pitch Black) و قرمز (Brick Red) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. قیمت نسخه 64 گیگابایتی برابر 149 دلار و نسخه با حافظه داخلی 128 گیگابایت 170 دلار تعیین شده است.