بر اساس گزارشات اپل اینسایدر و آمار
منتشر شده از سوی کمپانی تحقیقاتی IDC ، اپل در سه ماهه ی دوم سال جاری میلادی
12.9 میلیون دستگاه آیپد به فروش رسانده است؛ درحالی که در بازه زمانی مشابه در
سال گذشته 10.4 میلیون دستگاه آیپد را به فروش رسانده بود و این نشان دهنده ی عملکرد
خوب این کمپانی است . نکته ی جالب توجه اینست که آمازون و سامسونگ درمجموع ۱۲٫۳ میلیون دستگاه تبلت فروخته اند . اپل مدتها است که دیگر فروش واحدهای
فردی را گزارش نمیکند؛ بنابراین، دادههای
IDC فقط براساس آمار بهدست میآید و نمیتواند
نشاندهنده آمار کاملا دقیق باشد. بااینحال، اپل در آخرین گزارش درآمدش گفت آیپد
در سهماهه منتهی به ژوئن، ۷٫۳۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که رشد ۱۱٫۹ درصدی را درمقایسهبا سال گذشته نشان میدهد و بهترین عملکرد
اپل در این بازه در ده سال گذشته محسوب میشود.
گفتنی است اهالی کوپرتینو در حال تولید نسل بعدی آیپد مینی بازطراحیشده و آیپد ایر و نسل نهم آیپد استاندارد هستند و ظاهرا آیپدهای مذکور به مشخصات درخورتوجهی مجهز میشوند؛ بنابراین، انتظار میرود روند فروش آیپدها از نیمه دوم سال جاری میلادی تسریع شود و افزایش سهم اپل در این بازار را شاهد باشیم.
طبق گزارش IDC، کل بازار جهانی تبلت در سهماهه دوم سال جاری میلادی درمقایسهبا بازه مشابه سال گذشته ۴٫۲ درصد رشد کرده و فروش کل محمولهها به ۴۰٫۵ میلیون دستگاه رسیده است. اپل با فروش ۱۲٫۹ میلیون دستگاه آیپد ۳۱٫۹ درصد و سامسونگ با فروش ۸ میلیون دستگاه تبلت سامسونگ ۱۹٫۶ درصد از کل بازار را ازآنِ خود کرده است. دراینمیان، لنوو و آمازون با فروش ۴٫۷ و ۴/۳ میلیون دستگاه و دراختیارداشتن ۱۲٫۶ و ۱۰/۷ درصد از سهم بازار ردههای سوم و چهارم را کسب کردهاند.
این آمار از کاهش رشد کلی بازار درمقایسهبا سهماهه گذشته نیز حکایت میکند. علاوهبراین، IDC ادعا میکند تقاضا برای بازار تبلتها میتواند بسیار سریعتر از بازارهای دیگر مانند کرومبوک یا رایانههای شخصی کاسته شود.
در این گزارش، آمده است که اپل با وجود حفظ جایگاهش، نرخ رشد کمتری درمقایسهبا سال گذشته داشته و نرخ رشد سالانه ۳٫۵ درصدی را تجربه کرده است. درحالیکه لنوو با ۶۴٫۵ درصد رشد بهترین عملکرد را تجربه و آمازون نیز درمقایسهبا سال گذشته ۲۰٫۳ درصد رشد کرده است.