قیمت سیم کارت

در جریان قیمت «خرید و فروش سیم کارت» رند و معمولی بمون!

قیمت سیم کارت

در جریان قیمت «خرید و فروش سیم کارت» رند و معمولی بمون!

سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری سامسونگ در فناوری چیپ برای سبقت از TSMC

کمپانی سامسونگ در حال حاضر یکی از بزرگترین سازندگان چیپ درجهان است. این شرکت کره ای طی چند سال گذشته برای کم کردن فاصله با شرکت تایوانی TSMC بودجه ی هنگفتی را در این صنعت کرده است. این کمپانی تایوانی سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد بازار تولید تراشه را در دست گرفت، این در حالیست که سهم سامسونگ از این بازار تنها ۱۸ درصد بوده است.

حال سامسونگ می‌خواهد ۱۱۶ میلیارد دلار در نسل بعد فرآیند تولید چیپ سرمایه گذاری کند تا فاصله‌اش را با رقیب تایوانی کمتر کرده و یا حتی آن را پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یکی از مدیران ارشد سامسونگ در جلسه‌ای اعلام کرده که این شرکت از سال ۲۰۲۲ تولید انبوه چیپ با لیتوگرافی ۳ نانومتری را آغاز می‌کند.

البته سامسونگ همین حالا هم مشتریان بزرگی دارد و شرکت‌هایی مثل انویدیا، IBM و برخی شرکت‌های دیگر تولید چیپ برای محصولات خود را به آن سپرده‌اند. علاوه بر این کوالکام تولید چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ را به طور کامل به سامسونگ سپرده است. تقاضا برای چیپ‌های ۵ نانومتری آنقدر زیاد شده که خطوط تولید TSMC نمی‌توانند پاسخگوی نیازها باشند، به همین دلیل برخی از تحلیلگران معتقدند اپل ممکن است تولید بخشی از چیپ‌های ۵ نانومتری M1 برای مک‌ها را به سامسونگ محول کند.

شرکت TSMC نیز از برنامه‌های خود برای عرضه چیپ ۳ نانومتری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خبر داده و به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد با معرفی چیپ در مدت زمان مشابه با این شرکت تایوانی رقابت کند.

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ برای پشت سر گذاشتن چیپ TSMC از فرآیند جدیدی به نام Gate-all-around استفاده می‌کند که به عقیده برخی از متخصصین تحول‌آفرین خواهد بود و به مصرف کمتر انرژی و صرفه جویی در فضا منجر می‌شود. TSMC می‌خواهد از فناوری فعلی FinFET در چیپ ۳ نانومتری خود استفاده کند و از بکارگیری فناوری GAA در سال ۲۰۲۴ و برای چیپ ۲ نانومتری خبر داده است.

آنطور که در گزارش آمده، سامسونگ قصد دارد با سرمایه گذاری هنگفت در فناوری تولید چیپ، گوی رقابت را از TSMC ربوده و به تولید کننده اصلی چیپ برای شرکت‌های بزرگی مثل اپل و AMD تبدیل شود که در حال حاضر اکثر سفارشات تولید را به TSMC واگذار کرده‌اند.

اوپو از یک گوشی مفهومی با نمایشگر رول شونده رونمایی کرد

در حالی که برندهای معروف جهان همچون سامسونگ و هواوی گوشی تاشو خود را به عنوان آینده گوشی های می بینند، رقیب چینی آنها، کمپانی اوپو دیدگاه متفاوتی از آینده Oppo X 2021. جدیدترین طرح مفهومی اوپو خبر از حضور گوشی های رول شونده در آینده می دهد. این کمپانی در سال گذشته در رویداد Inno Day از هدست واقعیت افزوده و یک «گوشی کانسپت یا مفهومی» (concept phone) دارای دوربین زیر نمایشگر رونمایی کرد. حالا در رویداد Inno Day امسال اوپو بار دیگر از محصولات جذابی رونمایی کرده که در این میان، گوشی رول شونده بیشترین توجه را جلب می‌کند.

این گوشی کانسپت رول شونده Oppo X 2021 نام دارد. اگر با گوشی‌های کانسپت آشنا نیستید، باید بگوییم که شرکت‌ها برای به رخ کشیدن توانایی‌های فنی خود، معمولا گاهی اوقات از گوشی‌های کانسپت رونمایی می‌کنند که لزوما قرار نیست راهی بازار شوند. این گوشی از نمایشگر اولد ۶.۷ اینچی بهره می‌برد که کاربران با کشیدن سمت راست آن، می‌توانند اندازه‌ی این نمایشگر را افزایش بدهند و به ۷.۴ اینچ برسانند.

در حقیقت، این شرکت مدعی شده که برخلاف گوشی‌های تاشو، در نمایشگر این گوشی هیچگونه چین‌خوردگی دیده نمی‌شود. در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط به معرفی این محصول را تماشا کنید.

اوپو می‌گوید ساخت این گوشی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه‌ای متعددی امکان‌پذیر شده است. به‌عنوان مثال برای حرکت نمایشگر، از دو موتور استفاده می‌شود و همچنین اگر کاربران به طور ناگاهانی این نمایشگر را بکشند یا فشار دهند، مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. هنوز معلوم نیست که آیا نمایشگر این گوشی رول شونده اوپو از از شیشه محافظ بهره می‌برد یا اینکه مانند نسل اول گلکسی فولد و گوشی‌های تاشو هواوی میت کاملا پلاستیکی است.

این شرکت همچنین توضیحی در مورد عرضه‌ی چنین گوشی هوشمندی به بازار ارائه نداده است. در همین زمینه می‌توانیم به ال‌جی اشاره کنیم که طبق گزارش‌ها، قصد دارد در مارس 2021 از یک گوشی رول شونده رونمایی کند.

عینک واقعیت افزوده

در این مراسم، اوپو از یک عینک واقعیت افزوده هم رونمایی کرده که طبق ادعای این شرکت، حدود ۷۵ درصد سبک‌تر از نسل قبلی است. این عینک به لطف بهره‌گیری از چند دوربین و سنسور ToF، در زمینه‌ی واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد. باید خاطرنشان کنیم این عینک هم یک محصول کانسپت محسوب می‌شود و مشخص نیست که چه زمانی وارد بازار می‌شود.

طبق اعلام اوپو، کاربران می‌توانند ویدیوها را با این عینک به‌صورت سینمای مجازی مشاهده کنند. همچنین قراردادن برخی بازی‌ها بر روی دنیای واقعی را امکان‌پذیر می‌کند و از طریق اپلیکیشن مربوط به فروشگاه اینترنتی JD می‌توانند قبل از خرید وسایل خانه، آن‌ها را به‌صورت واقعیت افزوده در خانه‌ی خود مشاهده کنند. روی هم رفته به نظر می‌رسد این عینک تفاوت خاصی با هولولنز و دیگر هدست‌های واقعیت افزوده ندارد.

این شرکت اعلام کرده که کاربران می‌توانند گوشی اوپو فایند X2 پرو را به این عینک وصل کنند و به لطف بهره‌گیری از پردازنده و پردازنده گرافیکی گوشی موردنظر، عملکرد این عینک نسبت به نسل قبلی با بهبود ۴۰ درصدی مواجه می‌شود. اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که خود عینک به تنهایی چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد؟

 

گوشی تاشوی اپل احتمالا جایگزین آیپد مینی خواهد شد

هم اکنون، کمپانی های زیادی در زمینه ی تولید گوشی های هوشمند تاشو فعالیت نمی کنند. در حال حاضرکمپانی سامسونگ و هواوی حضور فعالی را در این بخش دارند الخصوص غول کره ای (سامسونگ) که توانسته تعداد زیادی از این محصولات را روانه ی بازار موبایل نماید اینطور که به نظر می رسد به خوبی توانسته توجه اکثر کاربران را به این سمت معطوف نماید.

مدت زمان نسبتا زیادی است که می‌شنویم اپل قصد تولید یک محصول تاشو را دارد. حتی گفته می‌شود شرکت کوپرتینویی قصد دارد برای ساخت نمایشگر این محصولات با سامسونگ وارد همکاری شود. گوشی تاشو در محصولات اپل، چیزی بین آیفون و آیپد مینی خواهد بود. تقریبا همان نقشی که گوشی‌های تاشوی سامسونگ داشته و کاربر را از خرید یک تبلت مینی بی‌نیاز می‌کنند.

اما گزارش‌های جدید حاکی از آن است که بزرگترین رقیب سامسونگ یعنی اپل در حال کار روی یک گوشی تاشو است. اگر این خبر صحت داشته باشد، احتمالا باید سال ۲۰۲۲ شاهد رونمایی از آن باشیم. این تاریخی است که در گزارش اخیر پیرامون گوشی تاشوی اپل هم به آن اشاره شده.

اما پیش‌تر شایعاه‌هایی منتشر شده بود مبنی براینکه گوشی تاشوی اپل در واقع یک آیفون نیست؛ بلکه آیپدی با قابلیت تاشوندگی است که از سیستم‌عامل  iPadOS بهره می‌برد. بدین ترتیب اپل باید تغییراتی در سبد محصولات خود پدید آورده و یک محصول را از آن حذف کند که به نظر می‌رسد این قرعه به نام آیپد مینی خواهد افتاد. درست مانند سامسونگ که با توجه به شایعه‌ها، می‌خواهد تولید سری گلکسی نوت را به خاطر افزایش محبوبیت گوشی‌های تاشوی خود متوقف کند.

تا به این لحظه خبرهای زیادی در رابطه با این محصول منتشر نشده اما گفته می‌شود اپل قصد دارد آن را با حداقل ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و قیمت پایه‌ی ۱۴۹۹ دلار، در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲ (۱ آذر ۱۴۰۱) راهی بازار کند. با این حال باید این اطلاعات را در حد یک شایعه بدانیم چون به نظر می‌رسد اگر اپل بخواهد محصول تاشویی را راهی بازار کند، چنین قیمت پایینی را برای آن در نظر نگیرد.

با این حال این شرکت باید دیر یا زود دست به کار شده و یک محصول تاشو تولید کند. در غیر این صورت، مانند رتبه‌بندی بهترین سازندگان گوشی هوشمند، در بخش گوشی‌های تاشو هم پایین‌تر از سامسونگ قرار خواهد گرفت. چون غول کره‌ای حتی برای بهبود وضعیت سری گوشی‌های تاشوی خود، احتمالا می‌خواهد تولید پرچم‌دارن فوق‌العاده محبوب خود یعنی سری نوت را هم متوقف کند.

حتی گفته می‌شود گوگل هم قصد دارد در آینده‌ای نزدیک از گوشی تاشوی پیکسل رونمایی کند که فعلا در رابطه با جزئیات آن هیچ اطلاعی در اختیار نداریم. در حال حاضر گوشی‌های تاشو با طراحی دو نمایشگر متصل به هم هم راهی بازار شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سرفیس دو مایکروسافت و ال‌جی V60 اشاره کرد. در واقع این مسیری است که علاقه و سلیقه‌ی مردم به سمت آن در حال حرکت است و اپل برای درخشیدن در این بخش باید در دسته‌ی اولین‌ها قرار داشته باشد.

مسلما این تصمیم اپل بسیار هوشمندانه خواهد بود. چرا که با ورود محصولات تاشو، کاربر هم می‌تواند یک گوشی و هم تبلت را به صورت هم‌زمان در یک محصول داشته باشد. بنابراین طبیعی است در این بین، کاربران به خرید یک سری محصولات توجه کمتری نشان دهند. اگر این‌طور که گفته می‌شود، نماینده‌ی تاشوی اپل یک آیپد باشد، باید آن را در حد و اندازه‌های آیپد مینی بدانیم. بنابراین طبیعی است اگر توقف آیپد مینی بعد از عرضه‌ی اولین گوشی تاشو از سوی اپل متوقف شود.

چین می‌گوید تاکنون ۷۰۰ هزار سایت 5G راه‌اندازی کرده است

طبق گزارشات اخیرچین مدعی شد موفق به ساخت نزدیک به ۷۰۰ هزار سایت G5 در سال جاری میلادی در این کشور شده که بیش از برنامه اصلی مبنی بر نصب ۵۰۰ هزار ایستگاه است. معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین لیو لیهونگ ، اعلام نمود که تعداد این ایستگاه بیش از دو برابر تمام ایستگاه‌های نصب شده در سایر کشورهای جهان است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین ماه گذشته میلادی اعلام کرد که بیش از ۶۹۰ هزار سایت 5G در این کشور عملیاتی شده‌اند و بیش از ۱۶۰ میلیون گوشی نیز در سراسر کشور به آن‌ها وصل شده‌اند. حالا در اظهار نظر اخیر، شاهد اتصال ۱۸۰ میلیون گوشی 5 G به این ایستگاه‌ها هستیم.

در حالی که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا برای شرکت‌های چینی زیادی مانند هواوی دردسر ایجاد کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی روی پیشرفت این کشور داشته‌اند. اخیرا چین اولین ماهواره 6G آزمایشی خود را روانه فضا کرده که آن را جلوتر از کشورهای دیگر قرار می‌دهد. علاوه بر این، چین در سال ۲۰۲۵ به فناوری راکت چندبار مصرف نیز دست پیدا می کند.

چین می‌خواهد در بسیاری از بخش‌های دنیای فناوری حکمرانی کند و به همین دلیل در بسیاری از آن‌ها مانند شبکه 5G، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده. این فناوری‌ها برای اقتصاد نوین از اهمیت بالایی برخوردارند و چین در این زمینه با کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کند.

چین برای اینکه بتواند شبکه 5G را در اختیار تمام کاربران در کشور خود قرار دهد و به پوشش سراسری دست پیدا کند، باید ۱۰ میلیون سایت 5G نصب کند که نیاز به سرمایه‌ای نزدیک به ۲۸۰ میلیارد دلار دارد.

5G را فراموش کنید؛ اپل توسعه‌ی 6G را شروع کرده است

در حالی که تکنولوژی شبکه 5G هنوز به طور کامل فراگیر نشده است، کمپانی اپل فعالیت بر روی نسل جدید ارتباطات 6G را شروع کرده است. طبق گزارشات اخیر، این کمپانی به همراه گوگل و ال جی روی این تکنولوژی کار می کند و به ائتلاف نسل بعد ارتباطات موبایل (Next G Alliance) پیوسته است؛ این ائتلاف مسیر توسعه شبکه 6 G برای موبایل را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که اکثر برندهای معروف دنیا همچون سامسونگ، نوکیا، اریکسون و غیره نیز در مسیر توسعه شبکه 6G  فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این شرکت‌ها چند روز دیگر در تاریخ ۱۶ نوامبر با هم ملاقات خواهند کرد. در این رویداد بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایل آمریکا از جمله ورایزن، AT&T و T-Mobile و اپراتورهای بین‌المللی و شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا، سامسونگ، اریکسون، کوالکام، فیسبوک، مایکروسافت و بل کانادا دور هم جمع خواهند شد.

اتحادیه راهکارهای صنعت ارتباطات (The Alliance for Telecommunications Industry Solutions) ماه گذشته با همراهی چند شرکت آمریکایی و کانادایی و همینطور اریکسون و نوکیا، گروهی راه‌اندازی کرد که وظیفه آن تبدیل آمریکا به مرکز 6G دنیا است.

اپل خیلی دیر وارد دنیای 5G شد. این شرکت تکنولوژی 5G را در آیفون ۱۲ ارائه داد و به‌ احتمال زیاد چند سال دیرتر از سایر شرکت‌ها از تکنولوژی 6G استفاده خواهد کرد.

حتما متوجه شده‌اید که هواوی و زدتی‌ای در بین این شرکت‌ها حضور ندارند که دلیل آن، ممنوعیت‌هایی است که بر اثر تحریم‌های آمریکا شامل حال این دو شرکت شده‌. البته اگر این دو شرکت جواز لازم را از دولت آمریکا دریافت کنند، می‌توانند وارد این سازمان شوند. گفته می‌شود کار این گروه اوایل سال ۲۰۲۱ شروع خواهد شد.