بر اساس آماری که از سوی اپل اینسایدر و جامعه تحقیقاتی کانالس منتشر شده، اینطور که به نظر می سردغول دنیای فناوری اپل با فروش کامپیوتر مک در سه ماه پایانی سال جاری میلادی درصد از بازار را از آن خود کرده است درواقع رتبه چهارم جهانی از نظر فروش رایانه های شخصی قرار گرفته است؛ کمپانی های دیگر تولید کننده کامپیوتر و لپ تاپ همچون لنوو،اچ پی و دل قبل از اپل به ترتیب توانسته اند رتبه های اول، دوم و سوم را در فروش کامپیوتر در ماه های پایانی سال 2020 را از آن خود کنند.
تحلیلگر
یادشده میگوید کمبود عرضه کامپیوتر تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، احتمالا فصل
تعطیلات شاهد تأخیرهای زیادی در عرضه و ارسال محصولات به دست مشتریان خواهیم بود.
دات میافزاید فروشندگانی که میتوانند با تنوع در تولید و توزیع این دوره از
تحولات عملیاتی را مدیریت کنند و دید بهتری از سفارشها برای اولویتبندی تخصیص
دستگاه داشته باشند، از این فرصت عالی برای فروش محصولاتشان استفاده خواهند کرد.
در بازه مالی یادشده، اپل رشد سالانه ۱۴٫۴ درصدی مناسبی نیز تجربه کرده است و تنها دل با ۲۶٫۷ درصدی از آن پیشی میگیرد. در حقیقت، اچپی در طول سه ماهه سهم ۵٫۷ از بازار خود را از دست داده و لنوو نیز نسبت به سال گذشته تنها ۲٫۵ درصد رشد کرده است.
این گزارش در حالی منتشر میشود که اپل قرار است گزارش مالی سهماهه چهارم خود را در ۲۸ اکتبر ارائه کند؛ البته این شرکت دیگر فروش واحدهای شخصی را گزارش نمیکند. انتظار میرود که این شرکت تا پایان سال جاری مدلهای بعدی مکبوک پرو را با طراحی و پردازنده جدید اپل سیلیکون را معرفی کند؛ از اینرو انتظار میرود رشد فروش کامپیوترهای مک در سهماهه پایانی سال ادامه داشته باشد.
در این گزارش آمده است که رونق بازار کامپیوتر شخصی در دوران همهگیری کرونا ممکن است اغلب به دلیل محدودیتهای لجستیکی و تأخیر در عرضه محصولات به پایان برسد. شرکت تحقیقاتی مذکور تخمین میزند که بازار جهانی رایانه شخصی در سهماهه سوم ۵ درصد رشد کرده و در مجموع ۸۱٫۴ میلیون محموله در این بازه فروخته شده است؛ البته آمار و ارقام یادشده کاهش رشد را در مقایسه با پنج فصل متوالی با رشد سالانه دورقمی نشان میدهد. ایشان دات، تحلیلگر کانالس، دراینباره میگوید:
اختلال در زنجیره تأمین جهانی و شبکه لجستیک همچنان دلیل اصلی بر کاهش رشد در بازار رایانهی شخصی است. بیش از یک سال از شروع همهگیری، همچنان قرنطینه و سایر محدودیتهای مربوط به کووید-۱۹، بهویژه در آسیا، مانع از تولید میشود. این امر با تشدید کند شدن حملونقل جهانی با قیمت حمل بار سرسامآور و تأخیر همراه شده است؛ زیرا تعدادی از صنایع برای تأمین تقاضای برآوردهنشده رقابت میکنند.