تاثیر ICT بر عوامل اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است فناوری اطلاعات در این راستا میتواند علاوه بر پایین آوردن هزینه های تولید بالا بردن بهره وری جهت بالا بردن سطح کیفیت کالا و همچنین ارائه ی خدمت برای تمامی کاربران،این روند باعث عرضه و تقاضا در بازار میشود.در کشور های پیشرفته از این فناوری جهت خلاقیت و نو آوری در روش تولید میشود همچنین باعث بهتر شدن سیستم های بازاریابی و پخش آن میشود،و پایین آمدن هزینه های مبادلات تجاری را در برمیگیرد در جهت پی بردن به آمارها و رقم های مربوطه با «ضریب نفوذ فناوری ارتباطاتی با موضوع زیر ساخت اصلی توسعه فناوری اطلاعات» ،متوجه شدن از وضعیت کشورمان ایران در این رابطه حائز اهمیت است.
علت این مساله از طرفی هم خود اپراتورها میتوانند باشند که به خاطر جلب مشتری و نفوذ در بازار این خدمات به ارائه سیم کارت رایگان یا با قیمت سیم کارت های مناسب و غیره اقدام میکنند.در مورد تعداد بالای سیمکارتهای واگذار شده در کشور میتوان گفت که بخش زیادی از کاربران ایرانی به دلایل مختلفی از بیش از یک خط استفاده میکنند یا اینکه بعضی از سیم کارت های که خریداری کردهاند را بلااستفاده گذاشتهاند.
طبق آمارهای مربوطه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شاخصهای مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تاآخر شهریور 1396 به این ترتیب است: تعداد تلفن ثابت دایری ۳۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۸۴۴ خط، تعداد سیمکارت واگذار شده تلفن همراه ۱۵۶ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۱۱ خط، تعداد سیمکارت فعال تلفن همراه ۸۵ میلیون و ۶۴ هزار و ۴۶ خط، تعداد تلفن همگانی کشور ۱۱۵ هزار و ۵۵۰ دستگاه، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی ۴۸ هزار و ۹۷۶ روستا، ضریب نفوذ تلفن ثابت ۶۹. ۳۸ درصد، ضریب نفوذ مشترکین فعال تلفن همراه کشور ۱۰۶.۴۳ درصد، مشترکین پهن باند سیار ۴۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۵۵۵ مشترک و مشترکان پهن باند ثابت ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۱۸ نفر هستند.