کمپانی شیائومی
از نخستین گوشی هوشمند دنیا با صفحه نمایش 180 درجه و دوربین 108 مگاپیکسلی رونمایی کرد که دارای نمایشگری ست که دور تا
دور گوشی را پوشش داده است و فقط یک نوار عمودی مانع از پوشش تمام سطح گوشی شده
است، نام مستعار این دو گوشی
Gauguin و
Gauguin Pro است.
هنوز معلوم نیست چه سنسوری برای دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی شیائومی مورد استفاده قرار میگیرد و باید خاطرنشان کنیم شیائومی برای این دوربین موجود در گوشیهای قبلی خود از سنسور ISOCELL Bright HMX استفاده کرده است. همچنین گلکسی اس 20 اولترا هم مجهز به سنسور ISOCELL Bright HMX است.
ظاهرا هر دو گوشی مبتنی بر دوربین چهارگانه هستند اما از نظر دوربین اصلی با یکدیگر تفاوت دارند. مدل پرو با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی روانهی بازار میشود و مدل معمولی از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی بهره میبرد.
به نظر میرسد این گوشیهای شیائومی مجهز به تراشه کوالکام خواهند بود. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که شیائومی قصد دارد بهزودی از یک پرچمدار مجهز به تراشه مدیاتک رونمایی کند. روی هم رفته در آینده نزدیک باید انتظار معرفی چند گوشی جذاب از شیائومی را داشته باشیم.
تفاوت اصلی این دو سنسور مربوط به فناوری ترکیب پیکسلها است. سنسور مدل HMX هر ۴ پیکسل مجاور را با یکدیگر ترکیب میکند و میتواند عکسهای ۲۷ مگاپیکسلی ایجاد کند. در همین حین، سنسور HM1 که در گلکسی اس ۲۰ اولترا مورد استفاده قرار گرفته، میتواند هر ۹ پیکسل را یه ۱ پیکسل تبدیل کند و با این کار، عکسهای ۱۲ مگاپیکسلی ثبت میشود.
بر اساس
گزارشات اخیر در تاریخ 9 تیرماه 1399، خطوط تلفنی هزاران دفتر کاری مجازی در کشور
بدون اطلاع قبلی قطع شد. کاربران این دفاتر کار مجازی هزاران فروشگاه اینترنتی و
استارتاپ و کسب و کارهای خرد و متوسط هستند که خود نمیدانند باردیگر چرا و به
دنبال رعایت نکردن چه موضوعی ارتباط خود را با مشتریانشان از دست می دهند.
دادگر توضیح میدهد قبلا دربارهی مسائل فنی و امنیتی موجود در دفاتر کار مجازی با مخابرات کاملا همکاری شده بود. درواقع، مسئولان مرتبط برای پیشبرد قانونی امور، پیشنهاد دادند رویهی کارها با فناپ، یکی از FCPهای مطمئن، انجام شود. «دفترشما» نیز تمام همکاریهای لازم را انجام داد؛ بااینحال، مخابرات بررسی نکرد. درواقع، دفترشما به وظایفی عمل کرد که مخابرات برعهدهاش گذاشته بود؛ ولی شرکت مخابرات به روال انجام کارها رسیدگی و راهکارهای فنی و امنیتی دفترشما را امتحان نکرد.
دربارهی قطعی خطوط دفاتر کار مجازی با «دفترشما»، از شرکتهای بزرگ ارائهدهندهی خدمات یادشده، تماس گرفت و جزئیات را جویا شد. بهگفتهی علی دادگر، مدیر مارکتینگ «دفترشما»، قطع بدون اطلاع خطوط شرکتهای اینترنتی موضوع تازهای نیست و پیشازاین، جلسات متعددی با مسئولان ذیربط برای رفع ایرادات این حوزه برگزار شده است.
با شیوع ویروس کرونا ، از یک سو ضربات گستردهای به کسبوکارها در سطح کشورمان زده شد و از سوی دیگر، تعطیلیها افراد را بیشازپیش به دورکاری و مشاغل مجازی سوق داد. بااینحال، بهنظر نمیرسد دردسرها برای افراد و استارتاپها، بهویژه استارتاپهای کوچک و کسبوکارهای شکنندهی این روزها در کشورمان تمام شود. دراینمیان، استفاده از خدمات دفاتر کار مجازی بهکمک استارتاپها آمده است؛ درحالیکه با وجود دریافت گواهیها و رفع موانعی که از ابتدای راهاندازی خدمتی برای این دفاتر پیش میآید، مسائل متعدد ناشناختهی دیگری دوباره به آنها هجوم میآورد.
در مرحلهی بعدی، مخابرات بهدلیل انجامندادن وظایف خود، نتوانست بهدرستی به سازمان تنظیم مقررات اطلاعرسانی کند و این ناهماهنگیهای عجیب بین دستگاههای ذیربط باعث واردآمدن لطمات متعددی به کسبوکارهای مجازی شده است. درنهایت، رگولاتوری به مخابرات گفت خطوط دفاتر مجازی را قطع کنند. دادگر میگوید بهسبب نوبودن حوزهی کاری دفاتر مجازی در کشورمان، هنوز آییننامه یا مصوبهای برای روال پیشبرد کار آنها تهیه نشده و مخابرات بهدلیل تعلل خود نتوانسته موارد انجامشده را بررسی و روال آنها را نهایی کند.
باتوجهبه شرایط بسیار سخت اقتصادی در کشور و موانع گستردهی موجود دربرابر فعالیت کسبوکارها، انتظار میرود سازمانهای مرتبط برای حل مشکلات این حوزه شفافتر و بابرنامهتر و سریعتر همکاری کنند؛ باوجوداین، اصلا مشخص نیست هدف از ایجاد مکرر روالهای پیچیده و مبهم درمقابل کسبوکارها چیست.
حال که خطوط چندین مجموعه دفاتر کار قطع شده است، بهنظر میرسد ناهماهنگی بینسازمانی به وجود مشکلات مالی هم بیارتباط نباشد. مدیر مارکتینگ میگوید این شرکت هزینههای متعددی به مخابرات برای ارائهی خدماتشان پرداخت میکنند؛ بااینحال اکنون، با قطعشدن بیدلیل خطوط، دوباره در ازای وصلشدن خطوط، درخواست مبلغ زیادی پول کردهاند و شاید قصد دارند کسری بودجهی خود را از چنین راههایی تأمین کنند؛ درغیراینصورت، میتوانستند صحبتهای مالی را نهایی کنند که به قرارداد تجاری شرکت با مخابرات بازمیگردد و به نتیجهای برسانند تا برای گرفتن تأییدیه به رگولاتوری برود. حالآنکه بدون برگزاری جلسهای با دفترشما یا بین خودشان برای اطلاعیافتن از جریانهای موجود و درحالیکه در میانهی انجام مذاکرات هستیم، خطوط ما را قطع و درعوض وصل آنها، تقاضای پول میکنند.
گزارش مالی
سامسونگ در فصل دوم 2020 نشان می دهد که این کمپانی با وجود بیماری کرونا،
وضعیت معقولی را در بازار دارد. کره ای ها تنها 7/4 درصد کاهش فروش را در فصل دوم
2020 تجربه کرده اند، یک منبع کره ای پیش بینی می کند رشد ۲۳ درصدی در سوددهی کسب
و کار را گزارش میکنند.
تقاضا برای بعضی محصولات سامسونگ برای
نخستین افزایش را تجربه کرد و موفق به کسب درآمدی
45 میلیارد دلاری شده است.همین افزایش تقاضا، وضعیت نهچندان
مناسب بازار مصرفکنندهی غول دنیای فناوری را تاحدودی جبران کرد.
گزارش مالی مقدماتی سامسونگ مانند همیشه شامل اطلاعات جزئی زیرمجموعهها نمیشود. درنتیجه نمیتوان با دقت اعلام کرد که کدام بخش از کسبوکار منجر به رشد سود و کدامیک منجر به کاهش شدهاند. بههرحال، سامسونگ در گزارش خود میگوید که برای اولینبار افزایش تقاضا را در کسبوکار تولید نمایشگر خود تجربه کرده است.
سامسونگ در گزارش جدید خود پیشبینی کرد که فروش فصل دوم سال ۲۰۲۰، از ۴۲/۸ به ۴۴/۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. تحلیلگران حاضر در نظرسنجی تامسون رویترز نیز درآمد شرکت را در دورهی مذکور ۴۳/۱ میلیارد دلار پیشبینی میکنند. البته با وجود افزایش، آمار کرهایها هنوز نسبت به سال گذشته و ثبت رکورد ۴۷/۱ میلیارد دلاری، پایینتر است. در پیشبینیها، سود شرکت در دورهی مذکور نیز از ۶/۷ میلیارد به ۶/۹ میلیارد دلار میرسد که افزایش قابلتوجهی را نسبت به سود ۵/۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد. افزایش تقاضا در بخش نیمههادی و نمایشگر، منجر به افزایش سوددهی سامسونگ شده است
سامسونگ در ماه آوریل و در خلال آخرین گزارش درآمدی، هشدار داد که ویروس کرونا در ماههای بعدی ضربههای سنگینی به کسبوکار وارد خواهد کرد. بههرحال ماههای گذشته آنچنان هم برای کرهایها بحرانی نشدند. با وجود اینکه بحشهای گوشی هوشمند و تلویزیون، کاهش تقاضای شدید را تجربه کردهاند، اما افزایش استفادهی مردم از کامپیوترهای شخصی و همچنین افزایش فشار به سرورهای سازمانی، با رشد چشمگیر تقاضا برای کسبوکار تراشهی سامسونگ همراه شد.
سامسونگ یکی از مشهورترین شرکتهای جهان به شمار میرود که بیش از هر تولیدکنندهی دیگر، گوشی هوشمند و تلویزیون میفروشد. آنها همچنین کسبوکار عظیمی متمرکز بر تولید حافظه برای شرکتهای تولیدکنندهی محصولات الکترونیکی دارند. شرکت کرهای در ماههای اخیر با افزایش قابلتوجه تقاضا برای تراشه روبهرو شد که ازسوی شرکتهای فعال در صنعت مرکز داده وصول میشود. با افزایش استفادهی کاربران شخصی و تجاری از مراکز داده برای ذخیرهسازی محتوا، نیاز شرکتها به زیرساختهای نیمههادی نیز افزایش مییابد. سامسونگ همیشه در این بخشهای کسبوکار با چالش روبهرو بوده است.
سال ۲۰۲۰ قرار بود سال اوجگیری صنعت تلفن همراه باشد. فناوریهایی همچون 5G و گوشیهای هوشمند تاشدنی، ظرفیتهای زیادی برای ایجاد تحول در بازار داشتند. ازطرفی ویروس کرونا باعث شد تا بحرانی اقتصادی در سرتاسر جهان ایجاد شود و توانایی تولید گوشی هوشمند در شرکتها نیز کاهش پیدا کند. رفتار و عادت خرید مردم نیز در سال جاری تغییر کرد و اکنون تقاضای زیادی برای گوشیهای جدید در بازار وجود ندارد. اگرچه بحران همهگیری بهمرور از برخی از بازارها و کشورها دور میشود، اما هنوز مناطق زیادی در جهان درگیر ویروس کرونا هستند و تقاضا برای محصولات دنیای فناوری هنوز به روال عادی باز نگشته است.
یکی از
بازارهایی که شدیدا تحت تاثیر تحریم ها و و برخی از شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته
است، بازار لوزام خانگی است، بازار کشورمان ایران در دوماه اخیر وضعیت نامناسبی را
سپری می کند در واقع این موضوع متاثر از شدت گرفتن تحریم ها و نوسان های ارزی در
کنار همه گیر شدن بیماری کرونا که باعث تعطیلی کارخانجات بسیاری در جهان شد
و به بی ثباتی قیمت نیز دامن زد.
در اواخر ماه گذشته، اجازهی افزایش 30 درصدی قیمت این دسته کالاها صادر شد. این وضعیت باعث شده است بسیاری از بازیگران اصلی بازار لوازم خانگی در ایران حذف شوند و جایگزینهایی پیدا کنند.
برای کسب اطلاعات دقیقتر از وضعیت بازار لوازم خانگی کشورمان، بهسراغ گلدیران رفتیم که یکی از تأمینکنندگان اصلی کالای لوازم خانگی بازار ایران محسوب میشود و بهتازگی برندی بومی بهنام جی پلاس نیز برای تولید دستههای متنوع کالای خانگی راهاندازی کرده است.
گلدیران سالهای زیادی درزمینهی تولید و واردات محصولات خانگی در ایران فعالیت میکند و علاوهبر ۱،۸۵۰ نفر نیروی کار مستقیم، برای ۱۳ هزار نفر نیز غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. این شرکت از ۱۳ سال پیش با تولید تلویزیون وارد فعالیت تولیدی شده و از همان زمان ازطریق سرمایهگذاری در ال جی نیز، همکاریاش را از سر گرفت.
امسال شاهد بودیم شدتگرفتن تحریمها همکاری با برندهای کرهای را نیز در کشور غیرممکن کرد و گلدیران نیز اگر پیشازآن بهفکر راهاندازی برندش، جیپلاس، نیفتاده بود، نمیتوانست با کمارزششدن ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم نیز مغلوب شرایط اقتصادی نشود.
بینظمی در عرضه؛ مشکل افزایش قیمت کالای لوازم خانگی
وقتی کالا بهطور مرتب و مداوم به بازار تزریق شود، از سفتهبازی کالا جلوگیری میشود. ما شاهد بودیم در مانیتورهای جی پلاس، حدود دو ماه است که عرضه نداریم. دلیل افزایش قیمت ۸۰۰ هزار تومانی مانیتورهای ما این است که بهطور مداوم به بازار عرضه نشده است. ما باید در عرضه تثبیت داشته باشیم که فروشندگان و خریداران بر عرضهی محصولات ما حساب کنند؛ اما بهدلیل سیاستها در سطح کلان کشور، این موضوع با مشکل مواجه شده است.
موضوع پربحث این روزها دربارهی کالای لوازم خانگی، قیمت آنها است که در دو ماه گذشته، تلاطمهای فراوانی تجربه کرده است. مدیرعامل گلدیران در پاسخ به پرسش دربارهی دلیل بیثباتی قیمت دستهی کالاهای لوازم خانگی میگوید قیمت کالا به عوامل متعددی ربط دارد؛ اما اولین عامل در ثبات قیمت، تثبیت عرضهی کالا و محصول به بازار است. کائینی توضیح میدهد:
بهگفتهی کائینی، برخی قطعات لوازم خانگی در کشور توان تولید بومی دارند و برخی با ارز نیمایی وارد میشوند و برای برخی نیز به دریافت ارز صادراتی نیاز است. مشکل اینجا پیش میآید که تأمین هر سه مورد ممکن است همزمان نشود و اگر در این امر تعلل شود، دیگر کالا نمیتواند بهموقع سرهم و آمادهی عرضه به بازار شود. او میگوید ارز به واحدهای تولیدی بزرگ در سطح کشور در سال جدید بهطور مداوم تخصیص یافته؛ اما تداوم در گرفتن تقاضا در بازارمان وجود نداشته است.
کائینی: با بازکردن راه برای صادرات کالاهای واحدهای تولیدی شاخص در کشور، بار دریافت ارز لازم شرکتهای بزرگ از دوش دولت و بانک مرکزی برداشته میشود
کائینی اذعان میکند اگر عرضهی مانیتوربه بازار شروع شود، قیمت آن خیلی سریع به حالت قبل بازمیگردد. مدیرعامل گلدیران به دولتمردان توصیه میکند بهدلیل نوسانهای قیمت واحدهای شاخص تولید که تأمین بازار را انجام میدهند، شناسایی کنند و به آنها تضمین دهند عرضهی کالایشان قطع نشود. البته وی ادعا نمیکند قیمت کالاها با افزایش ارز افزایش نمییابد؛ اما میگوید میتوان ثبات قیمتی و ثبات ارزی را در بازار ایجاد کرد.
با وجود خارجشدن الجی از بازار ایران، کائینی اعلام میکند درصورت تغییر و بهبود شرایط اقتصادی و بازشدن درهای کشور به روی شرکتهای بزرگ دنیا، گلدیران بازهم درکنار الجی قرار خواهد گرفت و برند جی پلاس هم به حیات خود ادامه خواهد داد. از دیگر اخباری که مدیرعامل گلدیران دربارهی محصول جدید خود، یعنی موبایل، این است که تا پایان تابستان امسال، مدلهای گوشی جی پلاس به پنج مدل ارتقا خواهد یافت. همچنین، محمولهی جدید دو مدل گوشی کنونی این برند نیز از دو هفتهی آینده وارد بازار میشود.
کائینی میگوید با وجود سرمایهگذاری پرخطر در این زمینه در کشورمان، تولیدکنندگان نیز نباید انتظارات خارج از چهارچوب از دولتمردان داشته باشند و تولیدکنندگان باید سعی کنند ارزبری محصولاتشان را کم و واحد ارز کمتری از دولت طلب کنند. بعد از دریافت ارز، دولت باید به واحدهای تولیدی شناسنامهدار در کشور کمک کند با صادرات ارز موردنیاز خود را تأمین کنند. البته بهگفتهی کائینی، اکنون در جلساتی با وزارت صمت، گامهایی در این زمینه برداشته شده است.
طبق گفته های امیرعباس کائینی، مدیرعامل گلدیران، بهطورکلی، تولید در ایران بهمعنای تهیهی قطعات منفصله و سرهمکردن آنها یا بهعبارتی، CKD است.
حقیقت این است که هیچ کشوری تمام مزایای رقابتی درزمینهی تولید را بهتنهایی ندارد؛ درنتیجه، کائینی عقیده دارد باید تعادلی را در این مورد حفظ کنیم و با حفظشدن این تعادل بهدست بنگاههای تجاری، به فکر تولید برند بومی باشیم.
همانطورکه میدانیم، شرکتهای بزرگ دنیا نیز تمام قطعات کاربردی خود در محصولاتشان را خود تولید نمیکنند. کائینی میگوید درزمینهی تولید بومی، برخی قطعات خاص در ایران نیز نیازمند سرمایهگذاری بسیار هنگفتی است و این سرمایهگذاری باید مقرونبهصرفه باشد. بااینحال، میتوان برخی قطعات مثل بدنه یخچال را تولید کرد؛ چراکه تکنولوژی پیچیدهای ندارند و سرمایهگذاری روی آنها مقرونبهصرفه است.
کائینی مشکل تولید بهصورت CKD را میزان داخلیسازی میداند، بهشرط اینکه از کیفیت قطعه کاسته نشود. بهگفتهی او، در گلدیران نیز بهجز کالاهای تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، باقی محصولات بهدلیل قوانین موجود در کشور وارد میشود. وی میافزاید زیرساختهای تولید لوازم خانگی در ایران دیگر شکل گرفته و ایران میتواند کشورهای همسایه را از این لحاظ پوشش دهد.
مدیرعامل گلدیران: تولید در ایران بهمعنای تهیهی قطعات منفصله و سرهمکردن آنها یا بهعبارتی، CKD است
مشکل دیگری که همواره با شنیدن «برند داخلی» به اذهان میآید، معنی این عبارت است. کائینی میگوید «برند ایرانی» در ایران تعریفی پیچیده و دورازانتظار دارد؛ درحالیکه در دنیا تعاریف متعددی برای برند داخلی وجود دارد. برای مثال، در کشورهای دیگر با شنیدن این عبارت جملاتی مانند «خاستگاه برند کجاست؟» یا «خاستگاه طراحی یا طراحی قطعه کجاست؟» یا «خاستگاه مونتاژ کجاست؟» میشنویم.
مدیرعامل گلدیران اعتقاد دارد اگر بهلحاظ تعدادی بتوانیم بهحدی برسیم که تولیدمان صرفه به مقیاس داشته باشد، میتوانیم وارد تولید برخی قطعات و تکنولوژی تولید آنها شویم؛ اما با اوضاعواحوال کنونی ما، بومیسازی کامل قطعات مقرونبهصرفه نخواهد بود.
با توجه به
خبرهای منتشر شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محمود واعظی قرار است در مراسم
افتتاح نمایشگاه ایران تلکام 2015 با محوریت صنایع مخابراتی، شرکت نماید. با توجه
به سفر پیش آمده هیئت دولت به نیویورک برای شرکت در گفت و گوی سالانهی سازمان
ملل، واعظی نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند.
بازدیدکنندگان میتوانند در نمایشگاه امسال، از سیستمهای مخابراتی جدید بازدید کنند. این سیستمها، شامل تجهیزات بیسیم، شبکه، الکترونیک، ماهواره و تجهیزات مخابراتی میشود.
نمایشگاه «ایران تلکام ۲۰۱۵» از دیروز، چهارم مهر ماه، شروع شده است و تا هفتم ادامه پیدا خواهد کرد. برای بازدید از این نمایشگاه، از ساعت ۹ تا ۱۷ به محل دائمی نمایشگاههای تهران بروید.
نمایشگاه «ایران تلکام» هر ساله با تمرکز روی صنایع مخابراتی و اطلاعرسانی برگزار میشود.
طبق صحبتهای سخنگوی وزارت ارتباطات، در تلکام امسال ۲۱۲ شرکت از داخل کشور شرکت کردهاند. هشتاد شرکت خارجی هم از ۱۸ کشور متفاوت در این نمایشگاه حضور یافتهاند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میگوید که تعداد کشورهای خارجی که شرکت کردهاند نسبت به سال گذشته شاهد افزایشی ۳۰ درصدی بوده است. این موضوع میتواند نشانگر اهمیت کشور ایران، پس از لغو محدودیتها باشد. نمایشگاه امسال، شانزدهمین دوره از برگزاری این نمایشگاه را رقم می زند.